هیتلر را رئیس یک سازمان فرض کنید؛ رئیسی بسیار مقتدر و توانمند! که هدفش کشورگشایی (شما بخوانید: توسعه و رشد سازمانش) بود. او برای رسیدن به هدفش از هیچ کاری (واقعا از هیچ کاری!!!) دریغ نکرد. او با تمام قدرت سربازانش (شما بخوانید کارکنانش) را به کاری که میخواست وادار میکرد. اما در نهایت فقط و فقط سه سال توانست امپراطوری خود را داشته باشد. و در مدت دو سال روز به روز شکسته و نابود شد تا اینکه بلاخره خودکشی کرد!
در محیطهای کاری سنتی، (مثل امپراطوری هیتلر) جادهها یکطرفه اند! تصمیمات و دستورات از بالا به زیردستها میرسد. اما تجربه نشان داده این جادههای یکطرفه در کوتاهمدت به ناکجاآباد میرسد! ارتباطات درون سازمانی، همان جاده دوطرفه گفتن و گوش کردن فعال است! شما در قرن 21م برای گسترش و تثبیت قلمرو خود، نیاز به این جادههای دوطرفه دارید. یک لحظه مطالعه را متوقف کنید و شرایط سازمانتان را از ذهن بگذرانید…
آیا «گوش کردن» به نظر شما کار سادهای است؟ بررسی روی 8000 نفر از مشاغل مختلف، نشانداده که بیشتر افراد معتقدند که مهارت شنیدن را بیش از حد متوسط دارا هستند؛ اما به طور میانگین تنها 25% آنها در آزمون گوشدادن فعال، امتیاز مورد قبول را به دست آوردهاند.
شاید تا به حال، گوش کردن دقیق را، به عنوان ابزار قدرتمندی برای مدیریت راهبرانه خود در نظر نگرفته باشید. اما امروزه، بسیاری از مدیران و کارآفرینان برتر، گوش کردن فعال را به عنوان یک مهارت بسیار جدی میآموزند و به کار میگیرند و از منافع آن بهرهمند میشوند.
«گوش کردن فعال» یک مهارت است. مثل مهارت تفکر خلاق یا مهارت حل مسئله، که میشود آموخت!
گوش کردن فعال، ابزاری کلیدی برای یک مدیریت راهبرانه است؛ زیرا:
پیشنهاد میکنم مقاله مدل رسپکت در ایجاد دلبستگی سازمانی را بخوانید.
مقاله اعتمادسازی در سازمان زوایای دیگری از این مطلب را روشن میکند.
نکته: خوب گوش دادن باعث میشود دوبارهکاریهای (ناشی از اشتباهات) کاهش پیدا کند! |
اگر اجازه دهید صحبت فرد مقابل به اتمام برسد، شما نتیجهگیری بهتری از سخنان او، خواهید داشت. این رفتار، به شما فرصتی برای درک درست آنچه موردنظر گوینده بوده فراهم میآورد. او در آینده بیشتر به نظرات شما توجه خواهد کرد. و خیلی زود شما اعتماد صادقانه و ارزشمند آنها را به دست خواهید آورد.
نکته: بسیار مهم است که صحبت گوینده را قطع نکنید یا بدتر از آن، قبل از اینکه سخنش را کامل کند، سعی کنید جوابش را بدهید. |
با گوش دادن فعال، سوالات اعضای تیم به خوبی پاسخ داده میشود. خطاها و اشتباهات به حداقل ممکن میرسد و غیر از ایجاد دلبستگی نسبت به سازمان، بهرهوری و کارآیی افراد نیز افزایش پیدا میکند.
تا وقتی که مشورتها فقط در سطح مدیران باشد، صدای کارکنان شنیده نمیشود. همین امر موجب بیانگیزگی و بیتفاوتی کارکنان یا بدتر از آن، باعث بیزاری و اکراه نسبت به پایبندی به تغییرات مذکور یا قانونهای جدید میشود.
زمانی که شما به عنوان مدیر و راهبر یک سازمان، فضایی آزاد برای گفت و گو فراهم میکنید و برای ارتباطات درون سازمانی اهمیت قائل میشوید، همکاران و کارکنانتان تمایل بیشتری برای همکاری با شما و بیان ایدهها و پیشنهادات خود برای ارتقای کار خواهند داشت.
سخن پایانی:
بیهوده نگفتهاند که: “مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد؛”
کارکنان شما همانقدر که نیاز دارند بگویند، نیاز دارند که شنیده شوند. مدیرانی که مستمع خوبی نیستند و به صحبتها خوب گوش نمیدهند، توجه و محبت کارکنان خود را از دست میدهند. و باعث افزایش دلسردی و احساس نارضایتی در سازمان میشوند.
همسا ابزاری است برای ارتباطات درون سازمانی؛ که در مسیر مدیریت راهبرانه، به کمک شما آمده تا صدای لایههای مختلف سازمانتان را بشنوید.