H A M S A A

داشتن کارکنان وفاداری که به انجام خواسته‌های مدیر خود علاقه دارند، جوهره یک رهبری اثربخش و قدرتمند است. این قدرت ضمن اینکه واقعی است، اما…

  • همیشگی نیست!
  • با درخواست و اجبار و خواهش به دست نمی‌آید.
  • مانند عمارت برافراشته‌ای است که تک‌تک آجرهایش را خودتان چیده‌اید.
  • از یک زندگی سراسر توجه، احترام و خدمت به دیگران ناشی می‌شود.

 

برای تبدیل شدن به یک راهبر اثربخش:

تفاوت مدیر (Manager) و راهبر(Leader) در این است که مدیر کارها را درست انجام می‌دهد ولی راهبر، کار درست را انجام می‌دهد!

1. خودتان نمونه باشید:

آیا شما به عنوان مدیر مجموعه، خودتان معمولا دیر می‌رسید ولی دوست دارید کارکنانتان به موقع سر کار حاضر شوند؟ آیا انتظار دارید کارکنانتان بی‌درنگ به درخواست‌های شما پاسخ دهند.

اما شخص شما این استاندارد را رعایت نمی‌کنید؟
به یاد داشته باشید که تنظیمات تیم‌تان به عهده شماست. کارکنانتان از شما الگو می‌گیرند. رفتارهای محترمانه و متداول شما بیانیه‌ی نانوشته‌ی تیم شما خواهد بود. بدون شک آنچه بکارید، درو خواهید کرد!

 

2. رفتار یکپارچه داشته باشید:

اولین تفاوت بین مدیر اثربخش و غیرموثر، رفتار بر اساس صداقت و انصاف است. سریع‌ترین راه برای از بین رفتن احترامتان بین کارکنان این است که صادق نباشید. یکپارچگی (یعنی انطباق ذهن و فعل) کلید ارزشمند یک مدیر موفق است.

 

3. انتظاراتتان را در آکواریوم بگذارید:

کارکنان شما می‌خواهد بدانند که دقیقا چه انتظاراتی از آنان دارید. از ابتدا خواسته‌های خود را به وضوح بیان کنید تا جلوی سوءتفاهم‌های بعدی را بگیرید.

همچنین، شما باید در مورد اهداف خود با کارکنان، کاملا شفاف گفت‌وگو کنید. زیرا شما و تیم‌تان قرار است همگی به یک مقصد برسید!

برنامه و مسیر دستیابی به اهداف هم باید برای همه واضح باشد. اگر در تصویر کلان موفقیت شرکت، نقش کارکنان خود را به آن‌ها نشان دهید، آن‌ها برای انجام وظایف روزانه و اهداف کوتاه مدت اشتیاق بیشتری خواهند داشت.

 

4. ریش و قیچی را بسپارید!

یک مدیر حرفه‌ای، نقاط قوت اعضای تیم خود را تشخیص می‌دهد و به آن‌ها اعتماد می‌کند. او می‌داند که هر یک از کارکنان توانمندی‌هایی دارند؛ با سپردن مسئولیت و اختیار عمل به کارکنان، آن‌ها استعدادها و مهارتهای خود را در راستای منافع سازمان به کار می‌گیرند؛ حتی خیلی بیشتر از آنچه طبق قرارداد باید انجام دهند.
آیا احساس شعف و غرور فردی که با مهارت ویژه‌اش به سازمان کمک کرده تا به اهدافش برسد را می‌توانید تصور کنید؟

 

5. حسابتان را روزانه شارژ کنید!

توجه و به رسمیت شناختن افراد، مهم‌ترین حساب پس‌انداز عاطفی تیم شماست. یک راهبر اثربخش و کارآمد باید روزانه رفتار دلگرم‌کننده‌ای با کارکنانش داشته باشد.

یک سلام و احوالپرسی گرم، یک روز به‌خیر یا خداقوت صمیمانه، یک لبخند تأییدآمیز و … حسابتان را شارژ می‌کند. مدیرانی که هر روز با اشتیاق در محل کار حاضر می‌شوند، به حال و روز افراد توجه دارند و با رغبت آماده انجام دادن وظایف روزانه خود هستند، الهام‌بخش و تأثیرگذار خواهند بود.

 

6. موفقیت‌های تیم‌تان را تحسین کنید.

بسیاری از کارفرمایان باور دارند تشکر از کارکنانشان، همان واریزی دستمزد پایان ماه است. به نظر این دسته از مدیران، کارهای مهم‌تری از قدردانی و تحسین افراد وجود دارد. در صورتی که اینطور نیست!

پیشنهاد می‌کنم به آمار مقاله چرا دلبستگی سازمانی اهمیت دارد؟ سری بزنید.

بدون اذعان و تمجید مداوم از تیم‌تان، کارکنان شما احساس خواهند کرد ابزاری برای رسیدن شما به خواسته‌هایتان هستند!

افراد معمولا استعفا نمی‌دهند که شغل خود را ترک کنند، آن‌ها استعفا می‌دهند تا از مدیر خود خلاص شوند!!!

برای حفظ روحیه و افزایش دلبستگی افراد، به موفقیت‌ها و دستاوردهایشان اذعان کنید و از آن‌ها تشکر کنید.

 

7. در هنگام رسیدگی به اشتباهات آرام باشید:

اگر یک‌دفعه متوجه شوید که یکی از کارکنان، مسئله‌ی بسیار مهمی را اتفاقی نادیده گرفته، چه می‌کنید؟ موقعیت شما در این اوقات، مثل بندبازی است که از روی دره‌ای عمیق می‌گذرد! واکنش‌های شما در بزنگاه‌ها، از مهم‌ترین کلیدهای تنظیم رابطه اعضای تیمتان با شماست.

مهم نیست که چه روز پرمشغله یا پر استرسی داشته‌اید، به خود فضا و زمانی برای آرامش بدهید و بعد به مشکلات و خطاها رسیدگی کنید. برای حفظ احترام و شأن خود، باید محترمانه رفتار کنید حتی در مواقع بروز اشتباهات!

 

8. به کارکنان خود گوش کنید:

بسیار مهم است که واقعا ببینید کارکنانتان چه می‌گویند.

کاملا گوش کنید! هنگامی که آن‌ها صحبت می‌کنند، ساکت باشید غیر از زمانی که حرف خود را پس می‌گیرید!

توجه کنید که چه ‌می‌گویند؛ از آن‌ها سوال کنید؛ به نظرات و ایده‌هایشان توجه کنید و پیشنهاداتشان را بررسی کنید. مدیران موفق، به پیشنهادات اعضای تیم گوش می‌دهند، و اگر ارزشش را داشته باشد، برایش وقت و هزینه صرف می‌کنند و برای اجرای آن‌ها تلاش می‌کنند.

 

9. کارهایی که هیچ‌کس انجام نمی‌دهد، انجام دهید:

مجددا، خودتان الگو باشید. اگر برای دستیابی به هدفتان، کارکنان باید کارهایی را انجام دهند، و می‌دانید که علاقه‌ای به انجامش ندارند، خودتان آستین بالا بزنید.

تا زمانی که شما مسئولیت‌ها و وظایف را به کارکنان تخصیص می‌دهید، بهتر است نام خودتان هم در لیست باشد.

 

سخن آخر:

برای به دست آوردن احترام کارکنانتان، و خلق یک فضای کاری دلگرم‌کننده، این نکات حتما به کمکتان خواهند آمد. تا زمانی که به دنبال بهره‌وری بیشتر هستید و عملکرد کارکنانتان اهمیت دارد، نیاز دارید یک راهبر اثربخش باشید. شما نمی‌توانید بدون تغییر در رویکرد خود، به سوددهی طولانی‌مدت برسید.

همسا ابزاری است که به کمک شما آمده تا رسیدن به آنچه می‌خواهید را ساده‌تر کند. آنقدر نزدیک و در دسترس، مثل صفحه موبایلتان!

ارسال دیدگاه

تلفن تماس: 44227265
ایمیل: info@hamsaa.ir

ما را در شبکه‌های اجتماعی همراهی کنید

دسترسی سریع

  • چرا همسا
  • داسان‌های موفقیت
  • درباره ما
  • تماس با ما

خدمات همسا

  • شبکه گردانی
  • ابزار همسا
  • هوش تجاری
  • افزایش دلبستگی سازمانی
  • آموزش