مرام‌نامه همسا: راهنمای تعامل مؤثر و سازنده در شبکه اجتماعی سازمانی

در محیط پویا و دوستانه همسا، جایی که همه ما از فرهنگ‌ها، تخصص‌ها و دیدگاه‌های مختلفی آمده‌ایم، ایجاد یک فضای ارتباطی سالم و پربار از اهمیت بالایی برخوردار است. برای حفظ این فضا و ارتقای سطح تعاملات، همه ما باید به اصول و ارزش‌های مشترکی پایبند باشیم.

۱- مسئولیت‌پذیریم؛

  • مسئولیت کلام خود را بر عهده می‌گیریم.
  • از بیان سخنان غیرمستدل و غیرواقعی اجتناب می‌کنیم.
  • مشکلات و مسائل فرد یا بخش را به کل سازمان تعمیم نمی‌دهیم.
  • در پیام‌ها شأن خود و سازمان را حفظ می‌کنیم.

۲- محترمانه رفتار می‌کنیم؛

  • از توهین، تحقیر، تمسخر و بی‌ادبی دوری می‌کنیم.
  • در گفته‌های خود رعایت انصاف را مقدم می‌داریم.
  • به تفاوت‌ها (جنسیت، فرهنگ، مذهب و اعتقاد، نسب خانوادگی و …) احترام می‌گذاریم.
  • از بدگویی و تحریک و تهییج کاربران در مورد شخص یا بخشی از سازمان اجتناب می‌کنیم.
  • از ایجاد تنش، اضطراب و هرج‌ومرج با انتشار شایعات و اخبار غیر موثق پرهیز می‌کنیم. تمام اخبار و اطلاعیه‌های مربوط به امور اداری و ساعات کاری و … فقط از طریق اکانت‌های رسمی منتشر می‌شود و سایر اخبار با اکانت‌های شخصی اجازه انتشار ندارد.

۳- به آداب گفتگو واقفیم؛

  • از لحن و واژه‌های مناسب استفاده می‌کنیم.
  • نظرات و خواسته‌ها را دقیق و شفاف بیان می‌کنیم.
  • برای شنیدن آرا و نظرات متفاوت پذیرا و گشوده هستیم.
  • آداب بیان انتقاد و بازخورد را رعایت می‌کنیم. از غر زدن و بیان کلام غیرسازنده دوری می‌کنیم.
  • در هر زمان به دنبال حمایت و همدلی و بهبود شرایط هستیم.
  • محدودیت‌های شخصی و سازمانی، همچنین تفاوت‌های روحی و شخصیتی دیگران را درک می‌کنیم.

۴- از مطرح کردن موضوعات سیاسی پرهیز می‌کنیم.

فضای مجازی در امتداد فضای واقعی است. ما برای تداوم جریان همدلی، حمایت و سازنده بودن در سازمان، به این مرام‌نامه پایبند خواهیم بود. تعهد به این اصول و قواعد، باعث جریان آزاد، امن و غیر رسمی گفت‌وگو در فضای همساست که نتیجه آن توانمندسازی شخصی و بلوغ سازمانی ما خواهد بود.