برگزاری جشنوارههای نوآوری باز در سازمانها، باعث میشود تا کارکنان نسبت به محل کار خود فعالتر شوند و وقتی سازمان ایدههای آنها را ارزشمند میشمارد، احساس دلبستگی و تعلق بیشتری نسبت به محل کار خود پیدا کنند. نوآوری باز و تشویق کارکنان به ایدهپردازی برای حل مسائل سازمانی، یکی از زمینههایی است که همسا بر آن متمرکز است. در این داستان به یکی از نمونههای موفق نوآوری باز میپردازیم. لازم به ذکر است که به دلیل محرمانهبودن اطلاعات سازمانها، تمام داستانهای موفقیت همسا را بدون نام، سمت و نام سازمان شرح میدهیم. سلام
یکی از سازمانهایی که همسا با آن همکاری دارد، با برگزاری جشنوارههای سالانه، از کارکنان دعوت میکند برای مسائل سازمانی راهکارهای خلاقانه ارائه دهند تا در نهایت، بهترین ایده توسط سازمان اجرا شود و صاحب ایده هم هدیهای شایسته دریافت کند. اما مهمترین بخش کار همسا در این جشنواره، چگونگی ترغیب کارکنان به ایدهپردازی است؛ ما با طراحی تب اختصاصی در اپلیکیشن همسا و ارسال پوش نوتیفیکیشن، از تمام افراد سازمان دعوت کردیم دانش و تجربه خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و ایدههای جدیدشان را مطرح کنند. البته مهمترین خدمت همسا در این باره، پیداکردن افراد تاثیرگذاری بود که در سازمان پتانسیل اینفلوئنسرشدن را داشتند. با توجه به نحوه فعالیتهای افراد در همسا، کارمندانی که در سازمان و پلتفرم همسا محبوب هستند برای چنین موقعیتهایی پرورش داده میشوند تا با انتشار فراخوان و پستهای مربوطه، از کارکنان دعوت به مشارکت کنند. در پایان با توجه به دادههایی که پس از اتمام جشنواره از سازمان مورد نظر جمعآوری کردیم متوجه شدیم که با استراتژیهای همسا، ایدهها رشد قابل توجهی نسبت به جشنوارههای گذشته داشتهاند و کارمندان هم به مرور در حیطه ایدهپردازی توانمندتر شدهاند.