پلتفرم‌های ارتباطی سازمانی: تسهیل گفتگو، ارتقاء همکاری و نوآوری در سازمان‌

به نقش تکنولوژی در تغییر جنبه‌های مختلف زندگی فکر کردید؟ در این مقاله، قصد داریم نگاهی دقیق‌تر به پلتفرم‌های ارتباطی سازمانی بیندازیم و بررسی کنیم که چگونه پیشرفت‌های تکنولوژی دنیای کسب‌وکار را تحت تأثیر قرار داده است.

پیشرفت‌های تکنولوژی شرایط جدید و متفاوتی را در جنبه‌های مختلف زندگی، به‌ویژه در دنیای کسب‌وکار، ایجاد کرده است. ایده‌هایی که زمانی غیرممکن به نظر می‌رسیدند، حالا به لطف تکنولوژی ساده و سریع شدند. اما همراه با این  پیشرفت‌ها، چالش‌های جدیدی هم ایجاد شده. 

یکی از این چالش‌ها، بیشتر شدن فاصله بین بخش‌های مختلف سازمان و افراد است. با پراکندگی بیشتر تیم‌ها، واحدها یا شعب مختلف در سازمان، نیاز به راه‌حلی برای افزایش هماهنگی و یکپارچگی، بیشتر از همیشه احساس می‌شود. در این شرایط، بهبود کیفیت ارتباط‌های داخلی در سازمان، فقط یک گزینه بین راه‌حل‌های موجود نیست، ارتباط ضروری و حیاتی است. بهبود کیفیت ارتباط‌های داخلی در بخش‌های مختلف سازمان، نقش موثری در تصمیم گیری‌ها و پاسخگویی به چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو دارد.

در کنار این تغییرات، طی سال‌های اخیر این باور که افراد به‌عنوان ارزشمندترین سرمایه‌های سازمان می‌توانند با تزریق روح انسانی، تفاوت‌های منحصر به فردی در کسب‌وکارها ایجاد کنند، بیشتر شده است. تمایز‌هایی که انسان‌ها می‌توانند با نوآوری، اشتراک ایده‌ها، سهیم شدن دانش و تجربه ایجاد کنند. تمام این ویژگی‌های انسانی در بستر ارتباط و از طریق گفتگو ایجاد می‌شوند. 

گفتگو

گفتگو، یکی از عوامل بسیار مهم در عملکرد سازمانی به‌شمار می‌رود. توجه به گفتگو می‌تواند تاثیر مهمی بر بهبود ارتباطات، افزایش هماهنگی در سازمان و همینطور حرکت سازمان در جهت ارزش‌ها داشته باشد. این موضوع می‌تواند یکپارچگی هر چه بیشتر سازمان و افراد، رضایت‌­مندی و ارتقای کلی را سبب شود و زمینه‌ساز خلاقیت، نوآوری و پویایی در سازمان باشد. 

در واقع، بسیاری از مشکلاتی که در سازمان‌ها دیده می‌شود، از نادیده گرفتن اهمیت ارتباط و گفتگو  ایجاد می‌شوند. نبود فضایی برای برقراری ارتباط با مدیران یا همکاران به‌منظور انتقال بازخوردها، انتقادات و پیشنهادات، می‌تواند بر عدم ایجاد دلبستگی و پیوند افراد با سازمان تاثیر‌گذار باشد. علاوه‌بر‌این، تمرکز بیشتر سازمان  بر روی وظایف، اجرای فعالیت‌ها و تولید بخشنامه‌ها، بر ایجاد و تشدید استرس و ناامنی در محیط کاری تاثیر‌گذار بوده و می‌تواند باعث کاهش میزان انگیزه و رضایت افراد شود.

همچنین، مدیریت و انتقال اطلاعات در سازمان موضوعی است که بر فرآیندهای کاری تاثیر زیادی دارد، گاهی اوقات، سازمان‌ها از شیوه‌های نامناسب برای مدیریت و اشتراک‌گذاری اطلاعات استفاده می‌کنند، که می‌تواند باعث ایجاد ابهام در فرآیندهای کاری و عدم هماهنگی بین تیم‌ها در تصمیم‌گیری شود.

پلتفرم‌های ارتباطی داخل سازمان

حتما شما هم در سازمان‌تان می‌بینید که ابزارهایی مثل واتساپ و تلگرام و دیگر پیام‌رسان‌ها کم‌کم جایگزین ایمیل و ابزارهای قدیمی‌تر شده‌اند، اما بنظر می‌رسد که این ابزارها هم برای ارتباط سازمانی کافی نیستند. دقیقا اینجاست که ایده‌ طراحی پلتفرمهای ارتباطی سازمانی را میتوان به‌عنوان راه‌حلی برای مواجهه با این چالش‌ها مطرح کرد. 
به‌طور کلی، پلتفرم‌های ارتباطی سیستم‌های نرم‌افزاری هستند که شامل شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها، چت، فضای اشتراک فایل و سایر ابزارهای ارتباطی می‌شوند. طراحی اختصاصی این پلتفرم‌ها، متناسب با نیاز‌ها و فرهنگ خاص هر سازمان، بستری سفارشی و امن برای ارتباطات داخلی ایجاد می‌کند.

پلتفرم‌های ارتباطی سازمانی با ایجاد کانال‌های دیجیتال، تکنولوژی را با توانایی‌های منحصر به فرد انسانی ترکیب می‌کنند. این پلتفرم‌ها بستری برای گفتگو و ارتقاء کیفیت ارتباطات فراهم می‌سازند. افراد و سازمان از طریق این بستر به یکپارچگی بیشتری دست می‌یابند.

مزایای استفاده از پلتفرم‌های ارتباطی داخل سازمان

  • بهبود ارتباط‌های داخلی

پلتفرم‌های ارتباط داخلی امکان ارتباط مستقیم و گفتگوهای پیوسته بین مدیران و کارکنان را فراهم می‌کند. این اتفاق چیزی است که در نظریات جامعه‌شناسی از آن با عنوان «رفت و برگشت گفتمانی» یاد می‌شود که بستر حرکت هر گروهی من‌جمله سازمان است (در مقالات آتی در مورد این مفهوم بیشتر می‌نویسیم).

 از آنجایی که گفتگو و دیالوگ باعث افزایش شناخت متقابل می‌شود، زمینه‌ای برای شکل‌گیری اعتماد متقابل، ارتباط‌های واقعی و دلبستگی بیشتر بین افراد و سازمان را فراهم می‌کند. همچنین، گفتگوهای شکل گرفته در این فضا تصویر واضح‌تری از واقعیت سازمان را نشان می‌دهد. چه مواردی در سازمان نیاز به توجه بیشتری دارند؟ اولویت‌های سازمان مشخص است؟ آیا سازمان به سمت ارزش‌ها حرکت می‌کند؟

  • تسهیل اشتراک‌گذاری ایده‌ها، نظرات و دیدگاه‌ها

بستر ارتباط داخلی، فضایی امن برای اشتراک‌گذاری ایده‌ها، دیدگاه‌‌ها و همچنین دریافت بازخورد، برای افراد فراهم می‌کند. تبادل مسائل و ایده‌ها در گفتگوها، فضایی برای تشویق افراد به ارائه ایده‌های نو فراهم می‌کند. این فضا پذیرش بازخورد را تسهیل کرده و به تدریج باعث فعال شدن نوآوری و خلاقیت در سازمان می‌شود. اگر افراد بتوانند به راحتی ایده‌ها و بازخوردهای خود را به اشتراک بگذارند، احساس مشارکت در پیشرفت سازمان خواهند داشت. این احساس مشارکت، تفاوت چشم‌گیری در عملکرد کلی سازمان ایجاد خواهد کرد.

  • تصمیم‌گیری سریع‌تر و همه‌جانبه‌تر

افراد از طریق پلتفرم‌های ارتباطی داخلی اطلاعات را سریع‌تر منتقل می‌کنند و زمان تصمیم‌گیری را در مواجهه با چالش‌ها و فرصت‌ها کاهش می‌دهند. این تعاملات باعث می‌شود افراد پاسخی همه‌جانبه‌تر شکل دهند. افراد با همکاری و هماهنگی بهتر بین تیم‌ها، کیفیت خدمات سازمان را به‌طور مستقیم ارتقاء می‌دهند.

  • بازسازی فرهنگ سازمان

بازسازی و تقویت فرهنگ سازمان، یکی از دیگر از خروجی‌های مهم در روند بهبود ارتباطات داخلی سازمان  به‌واسطه پلتفرم‌های ارتباط داخل سازمان هستند. گفتگوهای شکل گرفته در این بستر، اولویت‌ها را مشخص کرده و منجر به جهت‌دهی بهتر افراد به سمت تصویر و اهداف کلی سازمان می‌شود.

افزایش سرعت و کارایی ارتباطات در سازمان از مزایای پلتفرم‌های ارتباطی است. این پلتفرم‌ها پتانسیل‌های بالقوه را فعال کرده و هماهنگی بین تیم‌ها را بهبود می‌بخشند. استفاده از این پلتفرم‌ها باعث افزایش انعطاف‌پذیری و کیفیت پاسخگویی می‌شود. همچنین، بهره‌وری و کیفیت خدمات سازمانی بهبود می‌یابد.

آیا سازمان شما آماده است تا از این ابزارها بهره برده و سطح متفاوتی از هماهنگی را تجربه کند؟ 

اگر در این مورد کنجکاو هستید که چطور می‌توانید با استفاده از پلتفرم‌های ارتباطی مناسب، ارتباطات داخلی سازمان خود را بهبود ببخشید، با ما همراه باشید!
همچنین می‌توانید مطالب بیشتر را در صفحه همسا در لینکدین مطالعه کنید