بازسازی فرهنگ سازمان

انعکاس فرهنگ واقعی سازمان را باید در گفتگوها و تعاملات روزمره افراد مشاهده کرد نه در اسناد بالادستی نظیر ارزش‌ها و کدهای رفتاری که با هزینه‌های زیاد تولید و بلااستفاده رها می‌شوند. فرایند بازسازی فرهنگ مطلوب و ایده‌آل، یک مسیر پر پیچ و خم است که نقطه شروع آن ساختن ارتباط مبتنی بر اعتماد در تمام سطوح است.

مدیریت تغییر

برنامه‌های تغییر در تمام سازمان‌ها معمولا با مقاومت‌ها و اینرسی‌های زیادی مواجه می‌شود. تمام مراحل از اطلاع‌رسانی تغییرات و تصمیم‌ها، آگاهی‌بخشی در مورد ضرورت‌ها و مزیت‌‌های تغییر، اقناع افراد و ذی‌نفعان، تا دریافت بازخورد و بازنگری در برنامه‌ها … همگی نیازمند گفتگو و مشارکت همه افرادی است که اعمال تغییرات به دست آن‌ها انجام می‌شود. برنامه‌های تغییر بدون ارتباط دائمی تمام بخش‌ها شکست می‌خورند.

ارتقای تعلق سازمانی

تعلق سازمانی ربط مستقیم به کیفیت ارتباطات در سازمان دارد. تمام نظریه‌هایی که به ارتقای تعلق یا دلبستگی افراد به سازمان پرداخته‌اند به برنامه‌ها و اقداماتی می‌رسند که همگی در مورد ارتباطند و در بستر ارتباط قابل اجرا هستند. پس به جای صرف هزینه در انجام برنامه‌های نمایشی بهتر است به مسیر سخت اما چالش‌برانگیز ساختن ارتباطات واقعی و با هم بودن در سازمان‌تان متمرکز شوید.

مدیریت نوآوری باز

ایده‌های واقعی در جایی متولد می‌شوند که مسئله یا چالش واقعی اتفاق افتاده است. جایی که همکاران شما در زندگی روزمره سازمانی با مسائل مشتری، همکار یا هر موضوع دیگری در محیط و فضای کاری خود با آن مواجه می‌شوند. نوآوریِ باز، حاصل باز کردن درهای سازمان است وقتی که جریان تبادل مسائل و ایده‌ها در گفتگوهای روزمره افراد جریان دارد.

جاری‌سازی استراتژی‌

استراتژی‌ها معمولا در اتاق‌های فکر در بسته تدوین می‌شوند و بعد از طریق کانال‌های اطلاع‌رسانی یک‌طرفه ابلاغ! اسناد مهمی که در مورد جهت سازمان است و تمام بایدها، نباید‌ها و تصمیم‌ها از آن استخراج می‌شود … اگر طی گفتگوهای کافی منطق و ضرورت این موارد مهم درک نشود، چطور می‌توان انتظار داشت که هر فردی بداند که بر چه فعالیت‌هایی تمرکز و چه مواردی را رها کند؟ استراتژی‌ها هم با گفتگوهای مقیاس‌پذیر در تمام بخش‌های سازمان جاری می‌شوند.

مدیریت دانش

اکثر پروژه‌های مدیریت دانش در سازمان‌ها، در مرحله همراه کردن افراد در مستندسازی و به اشتراک‌گذاری دانش شکست می‌خورند. دقیقا همانجایی که تمایل به مشارکت در افراد کم‌رنگ است و ارتباط مبتنی بر اعتماد و دلبستگی شکل نگرفته؛ اگر از بستر اجتماعی همسا به درستی برای ارتقای کیفیت روابط در سازمان‌تان استفاده کنید، از دل گفتگوهای بین کارکنان دانش ضمنی سازمان‌ ثبت، دسته‌بندی، خوشه‌بندی و قابل جستجو خواهد شد. سرمایه‌های ارزشمندی که در روزمرگی‌های سازمان دفن می‌شود.

سوالات متداول