وقتی افراد برای کسی ارزش و احترام بیشتری قائل میشوند، برایش مشتاقانهتر، دلسوزانهتر و با کیفیت بیشتری کار میکنند. مدل Respect یا «احترام» مسیر میانبری را برای رسیدن به چنین رابطهای بین کارکنان در سازمان شما فراهم میکند.
با اطمینان میتوانم بگویم شما مدیری لایق و پیشرو خواهید بود. دلیلم همین انگیزهای است که برای خواندن ادامهی این مطلب دارید!
به تجربههای شخصی خود نگاهی بیندازید:
- زمانهایی که نسبت به مدیر خود احساس مثبتی سرشار از احترام و دلبستگی داشتهاید کیفیت کارتان چطور بوده است؟
- زمانی که ارتباط محترمانه و موثری با همکاران خود داشتهاید، چطور؟
- چه زمانهایی نسبت به شغل خود تعهد و دلبستگی بیشتری احساس میکردید؟
- چه زمانهایی همکاریتان با سازمان به کابوسی تمام نشدنی تبدیل شده؟
واقعیت این است که سازمانهای موفق، قارچ نیستند که با یک رعد و برق در میانهی جنگل ظاهر شوند. سازمانهای موفق را مدیران کارآمد و موثر، میسازند. در این مقاله ما راه میانبر ساختن یک سازمان یا تیم کاری موفق را به شما نشان خواهیم داد:
مدل RESPECT در دلبستگی سازمانی
احترام سنگ زیربنای روابط شخصی و حرفهای هر فرد است. همینطور امری گریزناپذیر در ایجاد دلبستگی بین کارکنان سازمان. در مدل پیشرو، اجزای این مدل را به اختصار بیان خواهیم کرد:
Recognition قدرشناسی از ارزشها
نیاز به قدرت و ارزشمندی از اساسیترین نیازهای هر فرد است. حتما شما بهعنوان یک مدیر لایق و کارآمد، دنبال بهترین راه، برای ایجاد دلبستگی سازمانی در بین کارکنان خود هستید. مطمئن باشید برآوردن این نیاز، زودبازدهترین راهحل است. حتما میپرسید چگونه؟ با قدرشناسی از کارکنان خود.
درست است که آنها در بهترین حالت، وظایفشان را انجام میدهند؛ اما توجه و تحسین شما باعث میشود همان وظایف را با جان و دل انجام دهند.
Empowering توانمندسازی
آیا شما دوست دارید افرادی راکد، با دانش و اطلاعات تاریخ مصرف گذشته برای سازمان شما کار کنند؟ یا دوست دارید همکارانی بهروز، اهل پیشرفت و توانمند سازمان شما را به پیش ببرند؟
اگر گروه دوم را میپسندید، حتما شما بهعنوان مدیر، مهمترین نقش را در ساختن چنین افرادی دارید. ایجاد شرایط و امکانات آموزش _چه در زمینه مهارتهای شغلی و چه در مسیر توسعه شخصی کارکنان_ بهترین سرمایهگذاری شما خواهد بود. کارکنان توانمند، با مهارت بالا، تعهد و مسئولیتپذیری شما را در حرکت به سمت چشمانداز بزرگ سازمان، همراهی خواهند کرد.
Supportive Feedback بازخورد حمایتی
بازخورد یا فیدبک حمایتی یک معنی اساسی دارد؛ «من تو را میبینم!» و این پیام را به مخاطب میدهد که من خواهان رشد تو هستم و موفقیت تو برای من مهم است. مهمترین نکته در ارائه بازخورد، این است که باید متمرکز بر عملکرد و رفتار فرد باشد نه بر اساس شخصیت او.
در مقالهچطور به کارمندان خود بازخورد دهیم که منجر به عکسالعمل منفعلانه نشود؟ جزییات مربوط به شیوه بیان بازخورد را بخوانید.
Partnering شراکت
شراکت، یعنی این باور را داشته باشید و به کارکنان خود منتقل کنید که آنها ابزار و وسیله، در جهت تحقق اهداف شما نیستند. آنها افراد زیر دست و شما بالادست نیستید. همین موضوع باعث میشود افراد هم خود را در منافع و ضررهای شرکت سهیم بدانند.
برای مثال: مهندس ملکی، بهعنوان مدیر پروژه ساختمانی شرکت الف، مشغول به کار است. وقتی پیمانکار بخش جرثقیلها دچار مشکل شد و نتوانست تعهداتش را به موقع انجام دهد و به زمانبندی مورد نظر شرکت برسد؛ مهندس ملکی واسطه شد تا پیمانکار دیگری را که از قبل میشناخت به پروژه شرکت ملحق شود. او منابع بیرونی خود را به کمک گرفت تا شرکت در انجام پروژه دچار زیان دیرکرد نشود.
وقتی از مهندس ملکی دلیل این کار را پرسیدند، گفت: «مدیر من بسیار انسان شریفی است. او کار ما و خودش را در یک سطح میبیند. زیان او، دقیقا مثل این است که هر یک از ما زیان دیدهایم»
مهمترین فایده شراکت بین اعضای سازمان، ایجاد همافزایی در ادغام منابع، مهارتها و تواناییهاست.
Expectation بیان انتظارات
سردرگمی در طول زمان باعث دلسردی افراد میشود. زمانی که شما خواستههایتان را صریح، شفاف و با قطعیت بیان میکنید کارکنان شما میتوانند معیارهای شما را بشناسند. بیان دقیق انتظارات، قابلیت پیشبینی را به کارکنان میدهد. زمانی که معیارهای مدیر واضح و روشن و با بیان تمام جزئیات است، احساس صداقت و شفافیت بین اعضای تیم به وجود میآید.
برای مثال اگر گزارش یا خروجی خاصی مدنظرتان است، حتما یک تصویر یا یک نمونه از آنچه مدنظرتان است را به مسئول مربوطه ارائه دهید. در چنین شرایطی، عدم رضایت شما از نتیجه کار، مبنا و توجیه منصفانهای دارد.
Consideration توجه و رسیدگی (درک دیگران)
برای کارکنان یک مجموعه مدرک، مقام و شایستگیهای شخصی مدیر اهمیت چندانی ندارد. آنچیزی که باعث دلبستگی سازمانی میشود میزان اهمیت و توجهی است که کارکنان از شما بهعنوان مدیر یا سرپرست خود دریافت میکنند. وقتی افراد با یک نگاه انسانی و نوعدوستانه مواجه میشوند، خواه ناخواه با حال بهتر و با تمام وجود، برای کاری که به آنها سپرده شده وقت و انرژی میگذارند.
افراد برای تأمین نیازهای خود مشغول به کار میشوند. انگیزههایشان درونی است. هنر شما بهعنوان یک مدیر این است که انگیزههایشان را با اهداف سازمان خود همسو کنید.
Trust اعتماد
اساسیترین و اصیلترین ویژگی انسان اعتماد است. در نتایجی که از بررسیهای موسسه نظرسنجی گالوپ به دست آمده 95% کارکنان دلبسته و فعال در سازمانها به مدیر یا رهبر سازمان اعتماد دارند و 54% از افراد دلزده در سازمانها نسبت به مدیران بیاعتمادند. جزییات بیشتر را در مقاله چطور در یک تیم اعتماد بسازیم؟ بخوانید.
در پایان:
سازمانهای موفق و پیشرو را میز و صندلی و تجهیزات خوب نمیسازد. مدیران کارآمد و لایق میدانند که این «افراد» هستند که نقش پررنگتری در پیشرفت و صعود یا عقبگرد و سقوط یک سیستم یا سازمان دارند.
مدل RESPECT به شما بهعنوان یک مدیر یا سرپرست، کمک میکند تا کارکنانی محترم، دلسوز، توانمند، حامی و مورد اعتماد داشته باشید.
در بخش ارزشافزوده همسا، با جزییات اجرایی طرح دلبستگی سازمانی بیشتر آشنا شوید.
برای مطالعه مطالب بیشتر به صفحه ما در لینکدین ماجعه کنید.