راز توانمندسازی کارکنان با بازخوردهای تشویقی و حمایتی

مقدمه

وقتی صحبت از بازخورد دادن به کارکنان در سازمان می‌شود، بسیاری از ما به بازخورد در زمینه تصحیح اشتباهات و اصلاح فرآیند انجام کارها یا رفتارها فکر می‌کنیم. اما این فقط بخشی از بازخوردی است که لازم است مدیران و رهبران به کارکنان خود بدهند. نوع دیگری از بازخورد که در سازمانها بسیار ضروری است، ‌بازخورد تشویقی است. در این نوع بازخورد  شما جنبه‌های مثبت و سازنده مشارکت کارکنان را به رسمیت می‌شناسید و قدردانی از آن سبب توانمند‌سازی، افزایش رضایت و احساس تعلق کارکنان می‌شود.

 

چرا بازخورد تشویقی مهم است؟

توانمندسازی کارکنان با بازخوردهای تشویقی باعث افزایش اعتماد به نفس، تشویق به پیشرفت و بهبود روحیه تیمی می‌شود. تصور کنید به دفتر کار می‌روید و به محض ورود، با تشویق جمعی همکاران مواجه می‌شوید. نه به‌خاطر تولدتان یا برنده شدن در قرعه‌کشی، بلکه چون کسی زحمات شما را به رسمیت شناخته است! بازخورد تشویقی این توانایی جادویی را دارد که حتی غم‌انگیزترین شنبه‌ها را روشن کند!

اما این نوع از بازخورد تنها برای بالا بردن روحیه نیست؛ بلکه یک عامل قدرتمند برای ایجاد نیروی کار با انگیزه و مشارکت بالا است. دادن بازخورد تشویقی به کارکنان روشی ساده و در عین حال مؤثر برای ایجاد تأثیر ماندگار در ذهن آنان است. به رسمیت شناختن دستاوردها، مهارت‌ها و تلاش‌های کارکنان، فرهنگ قدردانی را در سازمانتان شکل می‌دهد و زمانی که کارکنان احساس ارزشمندی می‌کنند، انگیزه بیشتری برای موفقیت دارند.البته، این بازخورد تنها مربوط به تحسین پیروزی‌های بزرگ نیست؛ بلکه در مورد تلاش‌های کوچک و مداوم نیز که به موفقیت ساطمان کمک می‌کنند، بسیار ارزشمند است.

 

تأثیر سازنده بازخورد در محیط کار

بازخورد تشویقی یک عامل کلیدی در عملکرد و رضایت کارکنان است. وقتی کارکنان بازخورد دلگرم کننده دریافت می‌کنند، اعتماد به نفس‌شان تقویت شده و به تقویت روابط در محیط کار کمک می‌کند. بازخورد فقط مربوط به تصحیح اشتباهات نیست؛ بلکه درباره به رسمیت شناختن جنبه‌های مثبت مشارکت کارکنان نیز هست.

تأثیر بازخورد تشویقی فراتر از ایجاد انگیزه است. این بازخورد به ایجاد محیطی باز کمک می‌کند که در آن کارکنان راحت‌تر ایده‌ها و نگرانی‌های خود را بیان می‌کنند. با بازخوردهای تشویقی و حمایتی، شرکت‌ها می‌توانند پایه‌ای برای موفقیت طولانی‌مدت ایجاد کنند و رفتارهایی که با اهداف آن‌ها همسو هستند را تشویق کنند.

در عین حال، مهم است که بین بازخورد تشویقی و سازنده تعادل برقرار شود. در حالی که بازخورد تشویقی به کارکنان روحیه می‌دهد، بازخورد سازنده به آن‌ها کمک می‌کند که در نقش خود رشد کنند و پیشرفت داشته باشند. بیان بازخورد سازنده باید به گونه‌ای باشد که بهبود را تشویق کند، بدون اینکه انگیزه آن‌ها را کاهش دهد.

 

بازخورد تشویقی در مقابل بازخورد سازنده

بازخورد تشویقی بر شناخت کارهای درست کارکنان تمرکز دارد. این بازخورد مربوط به شناسایی نقاط قوت و ارزشی است که به تیم اضافه می‌کنند. برای مثال، تحسین مهارت‌های رهبری یا خلاقیت کسی، اعتماد به نفس او را در این زمینه‌ها تقویت می‌کند.

در مقابل، بازخورد سازنده به بهبود کارکنان کمک می‌کند. این نوع بازخورد به حوزه‌هایی اشاره می‌کند که نیاز به توجه دارند، اما به صورتی که حمایتی و تشویق‌کننده باشد. در حالی که بازخورد تشویقی اعتماد به نفس را بالا می‌برد، بازخورد سازنده راهنمایی‌هایی برای بهتر شدن ارائه می‌دهد.

رهبران و مدیران باید به این نکته توجه داشته باشند که بازخورد تشویقی قرار نیست بهانه‌ای برای پوشاندن نقدها باشد. در حالی که بازخورد سازنده برای رشد لازم است، بازخورد تشویقی برای انگیزه دادن ضروری است.

ترکیب هر دو نوع بازخورد، رویکردی جامع برای توسعه کارکنان ایجاد می‌کند. اینجاست که پلتفرم همسا با مجموعه‌ای از کانال‌های ارتباطی خود وارد عمل می‌شود و اطمینان حاصل می‌کند که بازخوردها نه تنها به اشتراک گذاشته می‌شوند، بلکه به جشن گرفته می‌شوند و همه از این شادی بهره‌مند شوند.

 

در ادامه، چند دسته‌بندی بازخورد تشویقی برای موقعیت‌های مختلف آورده شده است:
  • بازخورد برای مهارت‌های رهبری
    شناسایی مهارت‌های رهبری مدیران و سرپرستان برای تقویت توانایی آن‌ها در هدایت تیم بسیار مهم است. مثال: «رهبری شما در حفظ اتحاد و تمرکز تیم بسیار موثر بوده است.»
  • بازخورد برای مهارت‌ها و تخصص‌ها
    شناسایی و قدردانی از مهارت‌های خاص، کارکنان را به توسعه بیشتر نقاط قوت‌شان تشویق می‌کند. مثال: «مهارت تحلیلی شما بی‌نظیر است و مسائل پیچیده را به‌سادگی حل کرده‌اید.»
  • بازخورد برای عملکرد قوی
    بازخورد باید بر تاثیر کاری که کارکنان در موفقیت کلی شرکت دارند تمرکز کند. مثال: «عملکرد مستمر شما نقش کلیدی در دستیابی به اهداف این فصل داشته است.»
  • بازخورد برای تلاش و سخت‌کوشی
    حتی اگر نتایج بلافاصله قابل مشاهده نباشند، شناسایی تلاش‌ها کارکنان را به ادامه مسیر تشویق می‌کند. مثال: «تلاش و پشتکار شما در این پروژه نادیده نگرفته شد—متشکریم.»
  • بازخورد برای ابتکار عمل
    کارکنانی که ابتکار عمل دارند، به نوآوری و کارایی کمک می‌کنند. مثال: «پیش‌قدمی شما در این پروژه و ارائه ایده‌های جدید، بسیار ارزشمند بود.»
  • بازخورد برای مدیریت تغییر و تعارض
    شناسایی کارکنانی که تغییرات و تعارضات را با حرفه‌ای‌گری مدیریت می‌کنند، به ترویج سازگاری کمک می‌کند. مثال: «مدیریت شما در برابر تغییرات و چالش‌ها، واقعا تأثیرگذار بود.»
  • بازخورد برای انگیزه و مثبت‌اندیشی
    کارکنانی که دیگران را تشویق می‌کنند، نقش کلیدی در ایجاد محیط کاری مثبت دارند. مثال: «انرژی مثبت شما در طول پروژه، روحیه تیم را بالا نگه داشت.»

 

همسا: انتخاب هوشمند برای مدیریت بازخورد مؤثر

اکنون که از اهمیت بازخورد تشویقی گفتیم، بیایید درباره نحوه ارائه این بازخوردها صحبت کنیم. وارد اپلیکیشن همسا شوید، همکار یا کارمندی که می‌خواهید به او بازخورد تشویقی دهید را انتخاب کنید و نوع تقدیر را مشخص کنید. با همسا، بازخورد به‌راحتی جریان می‌یابد و کارکنان می‌توانند بازخوردهای تشویقی را دریافت و به اشتراک بگذارند.

 

نکته پایانی: ایجاد فرهنگی غنی از بازخورد

به طور خلاصه، توانمندسازی کارکنان با بازخوردهای تشویقی محیط کار را به فضایی پرانرژی و انگیزشی تبدیل می‌کند. این بازخورد همان نوری است که مسیر رشد حرفه‌ای را روشن می‌کند و زمینه‌ای برای نوآوری فراهم می‌سازد. بیایید فرهنگی غنی از بازخورد ایجاد کنیم و به یاد داشته باشیم که با قدردانی‌های کوچک، تاثیرات بزرگی خلق کنیم!

اگر می‌خواهید فرهنگ بازخورد مؤثر را در سازمان خود تجربه کنید، همین امروز اپلیکیشن همسا را امتحان کنید و محیط کاری را به فضایی پویا و دلگرم‌کننده تبدیل کنید.

 

بیشتر بخوانید :

چطور به کارمندان خود بازخورد دهیم که منجر به عکس‌العمل منفعلانه نشود؟ {اینجا}

 

تحول فرهنگ بازخورد با شبکه‌های اجتماعی درون‌سازمانی: راهکاری برای سازمان‌های مدرن {اینجا}

 

برای مطالعه مطالب بیشتر در {صفحه لینکدین همسا} کلیک کنید.