ارتقای فرهنگ همکاری: راهکارهایی برای تقویت کار تیمی در سازمان‌ها

در تمامی محیط های کاری صحبتهای زیادی از همکاری و تقویت کار تیمی بین اعضا می شود تا جایی که ۷۵٪ از کارفرمایان اهمیت همکاری و کار تیمی را “بسیار مهم” می‌دانند. با توجه به این امر، انتظار می‌رود که سازمان‌ها زمان و منابع بسیاری را برای بهبود همکاری میان تیم‌های خود سرمایه‌گذاری کنند. اما متأسفانه، این‌گونه نیست. طبق همین نظرسنجی، ۳۹٪ از کارکنان معتقدند که تیم‌ها در سازمان آن‌ها به اندازه کافی همکاری نمی‌کنند.

بخش بزرگی از این موضوع به فرهنگ سازمانی مربوط می‌شود. اما خوشبختانه این تنها دلیل نیست و می‌توان با برخی روش‌ها این همکاری را بهبود بخشید. در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که چگونه می‌توانید اعضای تیم خود را تشویق کنید و همکاری در محیط کار را در ۵ گام ساده بهبود دهید.

 

همکاری به چه معناست؟

پیش از شروع، آیا می‌دانید که “همکاری” به چه معناست؟

این سوال مهمی است که پاسخ نسبتاً ساده‌ای دارد. همکاری به معنای کار کردن کارکنان و تیم‌ها به صورت مشترک برای دستیابی به یک هدف مشترک است. با این حال، این همکاری به سه نوع مختلف تقسیم می‌شود:

  • همکاری تیمی Team collaboration – گروهی از افراد در یک بخش که برای دستیابی به اهداف مشترک خود با هم کار می‌کنند.
  • همکاری گروهی Community collaboration – طبق نظر کالج هانتر، همکاری گروهی، کارکنان، آژانس‌ها، سازمان‌ها و اعضای جامعه را در یک فضای حمایتی گرد هم می‌آورد تا مشکلات موجود و نوظهور را که یک گروه به تنهایی نمی‌تواند حل کند، به صورت سیستماتیک حل کنند.
  • همکاری شبکه‌ای Network collaboration – همکاری شبکه‌ای شامل سازمان‌ها و افرادی است که عمدتاً خودمختار و متنوع از نظر فرهنگ و محیط عملیاتی هستند، اما برای دستیابی به اهداف مشترک با یکدیگر همکاری می‌کنند.

 

۱- این مهارتهای همکاری را بیاموزید

اگر به دنبال مهارت جدیدی هستید، روی بهبود مهارت‌های همکاری خود تمرکز کنید.

برخی از مثال‌های این مهارت‌ها عبارتند از:

  • تسهیل گفت‌وگوهای گروهی : برای مثال گوش دادن فعال به نگرانی‌های اعضای تیم – در نظر گرفتن دیدگاه‌های آن‌ها راهی عالی برای درگیر کردن تیم است.
  • تلاش برای انجام تعهدات به تیم: هیچ‌کس از یک فرد بی‌تعهد خوشش نمی‌آید. سخت کار کنید تا دیگر اعضای تیم نیز تمایل بیشتری به همکاری با شما پیدا کنند.
  • درخواست کمک در صورت نیاز : هیچ چیز به اندازه درخواست کمک نشان‌دهنده تمایل شما به همکاری با دیگران نیست.
  • رعایت زمان‌بندی‌ها برای وظایف فردی؛ داشتن یک اپلیکیشن مدیریت زمان مانند تقویم مایکروسافت تیمز می‌تواند به اعضای تیم کمک کند تا به موعد مقرر برسند.
  • پذیرش ایده‌های جدید در مورد نحوه پیشبرد کارها

 

۲- ترویج کار تیمی

این موضوع اصلی در همکاری موفق است. اگر اعضای تیم نتوانند برای منافع جمعی با هم کار کنند، چگونه می‌توانند به اهداف خود دست یابند؟

این امر شامل دو بخش است:

  1. ایجاد یک تیم مؤثر
  2. بررسی راه‌هایی برای بهبود کار تیمی

ابتدا باید یک تیم قوی و کارآمد تشکیل دهید.در اینجا، تنوع اهمیت دارد. آمارها نشان می‌دهند که یک تیم متنوع می‌تواند تا شش برابر بهتر از یک گروه همگن با عملکرد بالا عمل کند. هر عضو تیم باید مهارت‌های مختلفی به گروه بیاورد تا بتوانند در مواقع لزوم به سایر اعضای تیم کمک کنند.

پس از تشکیل تیم، باید به ترویج کار تیمی در بین اعضا بپردازید. خودتان الگو باشید. مسئولیت‌های هر عضو تیم را مشخص کنید تا واضح باشد که هر فرد در چه زمینه‌ای تخصص دارد. جایی که نیاز است، دستورالعمل‌ها و شفافیت را ارائه دهید، اما اجازه دهید اعضا زمان و کار خود را بدون دخالت زیاد مدیریت کنند تا تیمی مؤثر باشند.

 

 

۳- موفقیت در ارتباط تیمی همکاری‌محور

بدون شک، از اهمیت داشتن یک برنامه جامع ارتباطی برای پروژه‌ها آگاه هستید. یک نظرسنجی از مؤسسه مدیریت پروژه نشان داد که ۵۶٪ از بودجه‌ای که صرف پروژه‌ها می‌شود، به دلیل ارتباطات ناکارآمد در معرض ریسک قرار می‌گیرد. اما این در محیط تیم‌های همکاری‌محور چگونه کار می‌کند؟

برای شروع، باید پلتفرم‌هایی را در اختیار اعضای تیم قرار دهید تا بتوانند به بهترین شکل با یکدیگر کار کنند. اگر همه در یک دفتر کار می‌کنند، می‌توانید آنها را به برگزاری جلسات تیمی تشویق کنید. با توجه به افزایش تعداد افرادی که از راه دور کار می‌کنند، ممکن است بخواهید به استفاده از فضاهای کاری آنلاین فکر کنید.

 

۴- استفاده از ابزارهای همکاری آنلاین

اگر تاکنون از ابزارهای همکاری آنلاین استفاده نکرده‌اید، فرصتی برای بهبود عملکرد تیم خود را از دست داده‌اید. به عنوان مثال، مطالعه‌ای توسط شرکت مک‌کینزی نشان داده است که ارتباط و همکاری تیمی از طریق فناوری‌های اجتماعی می‌تواند بهره‌وری تعاملات میان کارکنان را ۲۰ تا ۲۵٪ افزایش دهد.

برخی از ویژگی‌های ابزارهای همکاری آنلاین یا شبکه‌های اجتماعی درون‌سازمانی همچون همسا عبارتند از:

  • ارتقای تعامل با کارکنان – ایجاد نظرسنجی‌ها و انجمن‌ها برای فراهم کردن بستر جهت بیان نگرانی‌ها، ارائه بازخورد و درخواست کمک از طرف اعضای تیم.
  • اشتراک‌گذاری اطلاعات – نگهداری تمامی فایل‌ها و اسناد در یک مکان امن و امکان همکاری همزمان بر روی آن‌ها.
  • بهبود ارتباطات – ایجاد وظایف، ارسال پیام‌های خصوصی و نظر دادن روی محتوای مشترک.
  • اندیشیدن خارج از چارچوب – در صورت نیاز به ورودی از سهامداران خارجی، آن‌ها را به فضای کار آنلاین دعوت کرده و مجوزهای مناسب را برای دسترسی به محتوای مورد نظر به آن‌ها اختصاص دهید.

 

جمع‌بندی:

برای بهبود همکاری در محیط کار و تقویت کار تیمی، لازم است که سازمان‌ها فرهنگ همکاری را ترویج کنند و تیم‌های متنوع و موثر تشکیل دهند. ایجاد ارتباط موثر از طریق برنامه‌های ارتباطی و استفاده از ابزارهای آنلاین می‌تواند بهره‌وری تیم‌ها را افزایش دهد. با این روش‌ها، سازمان‌ها قادر خواهند بود تا تعامل و هم‌افزایی بیشتری بین اعضای تیم‌های خود ایجاد کنند.

شما در سازمانتان از چه راههای برای بهبود و تقویت کار تیمی استفاده کرده‌اید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا بیشتر درباره آن گفتگو کنیم.

 

می‌توانید مطالب بیشتر را در صفحه همسا در لینکدین نیز مطالعه کنید.