تقویت دلبستگی سازمانی: از ارتباطات تا تغییر

شاید همه ما شنیده باشیم که دلبستگی سازمانی یکی از عناصر کلیدی برای ساختن محیط کاری ایده‌آل است. ممکن است این موضوع بارها به شکلی در ذهن‌مان خطور کرده باشد، به‌ویژه اگر به‌عنوان یک کارمند یا مدیر به دنبال ایجاد یا تجربه چنین حسی در فضای کاری باشیم،  بدون اینکه بدانیم “دلبستگی” اسم ساده‌ای هست که با این خواسته‌ پیچیده و عمیق در ارتباط است!

وقتی عبارت دلبستگی سازمانی را می‌شنوید، چه تصویری در ذهن‌تان شکل می‌گیرد؟ شاید تصوری از کارکنانی که نسبت به کار و سازمان ارتباط عمیق‌تر و تعهد بیشتری دارند. این تصویر که ممکن است در نگاه اول آشنا به نظر برسد، اما اغلب دست‌نیافتنی به نظر می‌آید. این احساس ممکن است سوالات بیشتری را در ذهن شما ایجاد کند:

  • چطور دلبستگی به‌عنوان یکی از مواد اولیه تا این میزان روی تجربه‌ای که از محیط کاری داریم تاثیرگذار است؟
  • لازم است چه فضایی در سازمان ایجاد کنیم تا این آشنای دور به سازمان ما هم سر بزند؟
  • راه رسیدن به دلبستگی از چه مسیری می‌گذرد؟
  • چه عواملی می‌توانند مسیر رسیدن به دلبستگی سازمانی را کوتاه‌تر کنند؟

دلبستگی سازمانی و نقش آن در موفقیت سازمان‌ها

در تیم همسا، ما معتقدیم که ارتقای سطح کیفیت ارتباطات در سازمان‌ها می‌تواند به بهبود دلبستگی منجر شود. تعلق سازمانی نقش مهمی در افزایش رضایت کارکنان و وفاداری آن‌ها ایفا می‌کند. کارکنانی که احساس دلبستگی بیشتری دارند، به‌عنوان سرمایه‌های ارزشمند سازمان، بهره‌وری بیشتری دارند و این بهبود کیفیت خدمات سازمان را در پی خواهد داشت.

چرا دلبستگی سازمانی مهم است؟

دلبستگی نه تنها به رضایت کارکنان کمک می‌کند، بلکه باعث افزایش بهره‌وری سازمان نیز می‌شود. سازمان‌هایی که به دلبستگی توجه می‌کنند، شاهد بهبود در عملکرد تیم‌ها و ایجاد محیط کاری مثبت‌تری هستند.

در ادامه با ما همراه باشید

بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این متن با ما همراه باشید، اما به این متن اکتفا نکنید! ما از شما می‌خواهیم بیشتر با این موضوع در تعامل باشید تا آن را به اولویت ذهنی خود تبدیل کنید و کم‌کم به سازمان‌تان وارد کنید!

دغدغه اصلی ما در تیم همسا، ارتقا و بهبود سطح کیفیت ارتباطات در سازمان‌هاست و باور داریم که “دلبستگی” نقش موثری در رضایت و وفاداری افراد به‌عنوان سرمایه‌های ارزشمند سازمان دارد و آثار این موضوع در بهره‌وری و بهبود کیفیت خدمات سازمان نمود پیدا می‌کند. 

دلبستگی سازمانی

اگر قرار باشد دلبستگی سازمانی را دقیق تر نگاه کنیم، مجبوریم که آن را به عناصر سازنده تجزیه کنیم تا قابل درک شوند، اما یادتان باشد که صرفا عناصر سازنده کافی نیستند، چیزی فراتر از ترکیب این عناصر هست که تجربه دلبستگی را ایجاد میکند! پس ساده از کنارش نگذرید!

●    فرهنگ سازمانی

میدانیم که فرهنگ سازمانی مجموعه‌ای از ارزش‌ها، باورها، هنجارها و رفتارهای مشترکی است که می‌تواند معرف محیط کاری باشد و تجربه کارکنان در سازمان را شکل می‌دهد. فرهنگ حمایت کننده تقویت حس تعلق، اعتماد و همکاری بین افراد را تقویت می‌کند. یعنی وقتی فرهنگ سازمان با ارزش‌های انسانی همسو و هم‌جهت باشد، سطح متفاوتی از مشارکت و همکاری در سازمان ایجاد می‌شود. بنابراین، ایجاد یک فرهنگ سازمانی قوی مستلزم بیان واضح و شفاف ارزش‌های اصلی و مهمتر از آن اقدام در جهت این ارزش‌ها در ارتباطات روزانه در فضای کاری است.  یعنی اینجا هم به اهمیت ارتباطات رسیدیم؟! چطور چنین فضایی بسازیم؟

●    رهبری و مدیریت

در این قسمت، به نقش مهم رهبری و مدیریت در مسیر ساختن فضای مناسب برای تجربه دلبستگی سازمانی میرسیم. رهبران و مدیران با تعیین جهت‌گیری و ارائه نقشه راه و تصویر کلی از ماموریت سازمان، نقشی حیاتی در شکل‌دهی به محیط کار دارند. انتقال واضح و شفاف این موضوع به افراد و کمک به درک این موضوع که چطور نقش هر یک از افراد در دستیابی به اهداف سازمان در تصویر کلی‌تر کمک می‌کند، در همراه شدن افراد و تقویت حس ارزشمندی، انگیزه و تعهد تاثیر زیادی دارد. آیا برای انتقال این موضوع، گزینه دیگری غیر از تقویت و عمق دادن به ارتباطات از طریق گفتگو به ذهن شما میرسد؟

●    رضایت شغلی

نیازی به توضیح نیست که دلبستگی چگونه رضایت شغلی را افزایش می‌دهد و رضایت شغلی نیز به نوبه خود دلبستگی را تقویت می‌کند!ارزش قائل شدن برای افراد؟ درک نیازهای اصیل آن‌ها؟ یا هم جهت بودن حرکت سازمان با این نیازهای اصیل؟

همه انسان‌ها، بدون توجه به نقشی که دارند و فعالیتی که انجام می‌دهند، نیاز دارند درک شوند و صدایشان شنیده شود. آیا سازمان شما این نیاز را به رسمیت می‌شناسد؟ آیا سازمان شما برای درک و شنیده شدن، کانال‌های ارتباطی می‌سازد و بخش‌های مختلف را به هم متصل می‌کند و سلسله مراتب را می‌شکند؟

●    قدردانی و تقدیر

وقتی صحبت از درک و به رسمیت شناختن افراد می‌شود، به موضوع قدردانی می‌رسیم. قدردانی هم موضوعی است که برای درک و عملیاتی شدن آن، لازم است خیلی از تعاریف و تکنیک‌های موجود را کنار بزنیم و ایده‌های مختلفی را سبک و سنگین کنیم. قدردانی در فضای کسب و کار، برخلاف باورهای رایج، تنها به شناسایی تلاش افراد و به رسمیت شناختن آن‌ها در راستای تحقق اهداف سازمان محدود نمی‌شود. 

این نوع قدردانی جنبه‌های بیشتری از ابعاد شخصیتی، خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی و علمی افراد را در نظر می‌گیرد و پیچیدگی‌های دنیای آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد. با این نوع قدردانی، حس حمایت و امنیت در افراد تقویت می‌شود و آن‌ها دلبستگی سازمانی را در سطحی متفاوت تجربه می‌کنند. ماهیت این موضوع طوری است که شاید توجه ما را به اید‌ه پردازی‌های عجیبی جلب کند، اما شاید بهترین قدردانی در فضای کسب و کار، به سادگی فراهم کردن فضایی برای زندگی افراد در بستر سازمان باشد! آیا اینجا هم ایده‌های ارتباطی کارساز هستند؟ چطور می‌شود در حالی که کار و زندگی دو مقوله متفاوت بنظر می‌رسند، در تقویت کیفیت یکدیگر تاثیر داشته باشند؟

●    تعادل کار و زندگی

به برقراری تعادل بین دو مقوله‌ی کار و زندگی میرسیم. شاید برای اکثر ما قابل لمس باشد که چطور چالش‌های فضای کار بر زندگی ما تاثیر می‌گذارند و همینطور چالش‌های زندگی هم در میزان توجه و حضور ما در محیط کار موثر هستند. این تجربه ملموس نشان می‌دهد که کار و زندگی به‌طور کامل از هم جدا نیستند و هماهنگی بیشتر بین آن‌ها سلامت کلی و کیفیت زندگی ما را به‌طور مستقیم بهبود می‌بخشد. 

اما برقراری این تعادل چطور امکان‌پذیر می‌شود؟ با گفتگو؟ با فراهم شدن بستر امنی که امکان گفتگو، اشتراک گذاری و دریافت بازخورد در رابطه با دغدغه‌ها، چالش‌ها، امیدها، آرزوها و حتی رنج‌های ما را فراهم می‌کند؟ بنظر شما این جنس ارتباطات چه تغییراتی در کیفیت زندگی ما به همراه دارند؟ فراهم کردن بستر امن ارتباطی اولویت سازمان شما هم هست؟

نتیجه‌گیری: ارتباطات، کلید دلبستگی سازمانی

ما در این مطلب با کنجکاوی در مورد دلبستگی سازمانی شروع کردیم و به اهمیت ارتباطات باز و فضای امن ارتباطی در فضای کسب و کار رسیدیم. ارتباطات موثر  عنصری کلیدی در ایجاد دلبستگی سازمانی را دارند. کانال‌های ارتباطی باز و شفاف سطوح مختلف سازمان را به هم متصل می‌کنند و افراد نظرات و ایده‌های خود را به اشتراک می‌گذارند و بازخورد دریافت می‌کنند. 

تسهیل و تقویت ارتباطات در سازمان باعث ایجاد حس با هم بودن، حمایت و تعلق بیشتری در سازمان می‌شود. با توجه به اهمیت ارتباطات در تقویت دلبستگی سازمانی، استفاده از پلتفرم‌های ارتباط سازمانی می‌تواند تاثیر چشمگیری در تعاملات سازمان ایجاد کند.

آیا آماده‌اید بهره‌وری و رضایت کارکنان‌تان را به سطح جدیدی برسانید؟

برای دستیابی به محیط کاری بهتر و ایجاد دلبستگی سازمانی با ما در ارتباط باشید!